Processdokument 3
Den
svårfångade reflektionen
P. Emsheimer, H. Hansson, T. Koppfeldt
(2005), Studentlitteratur
Jag läste inledningen i boken Den
svårfångade Reflektionen och gick sedan rakt på kapitel 4 som handlar om reflektionsteorier. Först
kommer en definition av ordet reflektions innebörd. Emsheimer menar att oftast har begreppet en
för snäv och ytlig betydelse. Som
vardagsuttryck menar vi att vi reflekterar när vi fundera över något, överväger, tar i beaktande eller medvetandegör. Medan
författaren visar på reflektionen som en känslomässig
process kopplad till verkliga händelser .
Trots många år av återkommande samtal om våra praktiker är
det svårt att reflektera på ett sådant vis att vi förändrar våra praktiker.
Vanans makt är stor.
Därför frågar jag mig; Vad är det jag ser när det som händer,
händer?
Emsheimer sätter fingret på en av svårigheterna, vårt eget invanda
normsystem. Det lägger sig som ett raster över upplevelser. Det vi ser
bekräftas av det invanda, det vi tror oss känna igen och vi kommer inte vidare
utan fortsätter det invanda tänkandet och handlandet. Jag menar att:
·
Vardagskunskapen måste bli utmanad.
·
Vår reflektion behöver bottna i teorier om
lärande.
·
Vi behöver göra aktiva handlingar för att se
annorlunda och nytt på elevers lärande.
Under senare år har jag på min arbetsplats gjort bl a två genomarbetade
utvecklingsresor. Den första var ett matematikprojekt med Learning study och
den andra ett språkutvecklingsprojekt med litteratur från Pauline Gibbons bok Stärk språket stärk lärandet . Styrkan i
projekten har varit görandet i vardagen i form av lektionsutföranden,
reflektion och kollegialt lärande, och tillbaka igen i vardagen för att pröva
nya utgångspunkter. Ett cirkulärt arbete.
I ett cirkulärt arbete är
bråkandet med; vad var det som hände när jag gjorde som jag gjorde?
viktigt.
I boken under kapitlet Reflektionsnivåer beskrivs praxistriangenl som är framställd av Handal och Lauvås (2000).
Emsheimer menar att triangeln fyller ett syfte med sin etik och politik i toppen
men fokus måste vara det som händer i klassrummet. Han skriver:
”Med en pragmatisk utgångspunkt är
reflektionens syfte i ett utbildningssammanhang att i någon mening åstadkomma
förbättrad lärarkompetens. Oavsett hur vi ser på samhällsförhållanden så måste
reflektionen med detta syfte, den reflekterande verksamheten, ta sin
utgångspunkt i situationen i klassrummet.”
Tack, nu är jag med. Jag har mött praxistriangeln i tidigare studier
och tyckt att den känns långt från mitt eget vardagsarbete. Fokus måste ligga i
samspelet mellan oss i klassrummet. Att som Emsheimer säger ”få syn på det sammanhang i vilket man
agerar.”. Han skriver också: Man blir inte klokare av att enbart göra
erfarenheter utan att göra något med dem...”.
Huvudet på spiken som så ofta, även om jag inte alltid hänger med :-) Det skulle vara intressant om du beskrev någon erfarenhet som du gjort något med. Lite som jag efterlyste på mötet med utvecklingsgruppen, dokumenterade praktiska erfarenheter, aha upplevelser, där vi får syn på saker efter det att vi sett vad vi har sett.
SvaraRadera