fredag 2 januari 2015

Portfoliometodik

Portfolio – en personlig betraktelse


Bakgrund
Enligt R. Ellmin har begreppet portfolio funnits i Sverige sedan 1994 och har sitt ursprung i 60-talets USA. Där bland annat Howard Gardner arbetade för att  komma bort ifrån den månghundraåriga bedömarkulturen som hittills varit rådande inom skolan. Man ville förändra det ensidiga fokus på produkt som slutresultat och istället låta själva lärprocessen komma i fokus.  

Till oss på min arbetsplats kom portfoliometodiken genom Helena Moreau och Steve Wretman i början av 2000-talet. I min bokhylla i klassrummet hittar jag skriften Portfolio i skolan, Användning och utvärdering från FortbildningsFörlaget. Jätteintressant läsning.  Jag minns hur komplicerat det var att förstå Wretmans mycket akademiska föreläsningar och hur mycket enklare det blev när vi omsatte teorin i praktiken och startade upp portfoliometodiken med eleverna. Detta är mer än 10 år sedan.

På vår skola hade vi en så kallad röd tråd från förskolan upp till klass 6, där eleverna valde ut och sparade sina arbeten från år till år. Mina elever som gick i klass 4-6, fick efter hand ta över det sista utvecklingssamtalet i 6:an. Vilken otroligt spännande stund det var att tillsammans med föräldrarna bli inbjuden till utvecklingssamtalet som eleven själv höll i. Vi gjorde en återblick som med tiden innehöll allt från första året på förskolan till sista terminen i 6:an.

Det var under tiden med Lpo 94. Eleven hade en digital del som innehöll ljudspår av inlästa texter på svenska och engelska. Där fanns också bilder från slöjden. Den analoga delen sparades i en mapp och innehöll texter på svenska och engelska, matematiska uträkningar, so och no-arbeten och konstbilder. Eleven höll i hela samtalet själv och kunde stolt beskriva sitt eget lärande från förskolan till åk 6.

Denna fantastiska vinst med att eleven själv höll i sista utvecklingssamtalet i 6:an gick om intet när vi fick en ny läroplan, Lgr 11. Tyvärr, är mätandets magi tillbaka i skolan. Vi har Nationella prov som flyttats från 5:an till åk 6 och betygssättning som innebär en myndighetsutövning. Den före detta skolministern Jan Björklund har pekat med hela handen och skapat en så kallad kunskapsskola. Var tog elevens delaktighet för sitt eget lärande vägen? Vi har på min arbetsplats tappat bort kontinuiteten av insamlandet till portfolion. Vi pratar inte om portfolion på samma vis som förr.

Nuläge
Skillnaden mellan den gamla och nya läroplanen är i sak inte så stor. Fokus är att arbeta mot att göra eleven ansvarig för sitt eget lärande och på så vis se sin egen utvecklingspotential. Men det har tyvärr enligt mitt sätt att se det, blivit trängsel runt läroplanens centrala innehåll som styr mycket av lektionernas upplägg på bekostnad av elevens egna inre drivkraft. Jag vill påstå att det var enklare tidigare att följa elevernas behov. Nu känns det ibland som om vi arbetar mot att eleverna ska prestera bra i OECD:s olika mätstudier. På vilket vis är det bra?

I Lgr 11 står tydligt att eleven ska vara ansvarig och huvudperson i sitt eget lärande. De ska lära sig förstå hur man utvecklar sitt eget lärande. Den förmågan betygssätts inte i sig själv utan ingår som en av delarna inom varje tema- eller ämnesområde. Vilket innebär att den formativa bedömningen som är ett framåtsyftande förhållningssätt, ska vara ständigt närvarande. Här tänker jag också att portfolion ingår i det systematiska kvalitetsarbetet.

Om jag ser tillbaka på hur det var förr och hur det är nu så har eleverna en större förmåga att kritiskt granska varandras arbeten och ge bra feed back. Vi arbetar mycket mer med att plocka ut kvaliteter ur elevsvar i texter och muntliga redovisningar inom alla ämnesområden. På sätt och vis har portfoliometodiken trots trängsel från ren kunskapsinhämtning ändå vuxit in som en integrerad del i undervisningen. Vi pedagoger har också utvecklat vår förmåga att samtala kollegialt om elevarbeten. Vilket stödjer en gemensam professionsutveckling.

Vad framtiden bär med sig är spännande då vi på vår skola håller på att bygga upp en ePortfolio med hjälp av Unikum.

Referenser:
Moreau H., Wretman S. (2000), Portfolio i skolan, Användning och utvärdering, del 2. Stockholm: FortbildningsFörlaget


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar